יום חמישי, 4 בפברואר 2016

אל תפתח אפליקציה/אתר תיירות

עכשיו הוא זמן האפליקציות. מזהים צורך ומפתחים אפליקציה מתוך תקוה להצליח. שתי שאלות מרכזיות:
1. באיזה תחום
2. מה משמע להצליח (כסף? יוקרה? לשם שמים? הנאה?)

תיירות, כולל נסיעות, הוא אחד התחומים הכי מפתים בתחום פיתוח אפליקציות

כי אנחנו נוסעים ומזמינים תיירות באינטרנט. כלומר מכירים את המטריה.
כי יש המון מידע והוא זמין. צריך רק להסתובב עם סלסילה וללקט אותו.

אבל(!)  אנחנו מזהים בעיות בהזמנות מוצרי התיירות ובתכנון נסיעות. עדיין אין פתרון חלק ויעיל שמכסה היטב את האפשרות להפיק חבילת טיול שלמה שתכלול את כל מה שאנחנו רוצים שיהיה, במחירים הכי טובים שאפשר, תוך שאנחנו לא מפספסים שום דבר... וזאת למרות שכל המידע, לכאורה, זמין ונמצא ברחבי האינטרנט. צריך רק לשאוב אותו ולחבר את הדברים.

אנחנו בהחלט יודעים את זה. כי עשינו את זה כמה וכמה פעמים באופן ידני. מה שהופך אותנו למומחים... טוב, אולי לא מומחים אבל ממש מדגדג בקצה האצבעות להתיישב אל המדוכה, להיות יצירתיים ולפצח את החידה: אפליקציה/אתר שישלב בתוכו אפשרות לאסוף מידע, שיהיו לו יכולות חיפוש משוכללות, שיוכל לשלב מערכת הזמנות לטיסות/ מלונות, רכב וכדומה בדיוק בהתאמה אישית ובסגנון אישי. מערכת לומדת שתזין עצמנ מהיכרות דיגיטאלית איתך ומהקשרים/רשתות החברתיות שלך. שתדע לעשות מיטוב ומיצוע של זמנים ושהיות במקומות. שתשגר אותך רק למקומות שיעשו לך וואוו. לבארים של היפסטרים ולא לסיור מודרך במגדל אייפל.
טוב, המידע ברשת... צריך רק לאפיין מה אנחנו רוצים, ואיך ללקט אותו, ואז לתפור אותו לכדי מסלול מתוזמן, ואז לבצע הזמנות בהתאם, לאפשר לך הנוסע מערכת התנהלות בתוך הנסיעה ו... לאסוף את הרווחים.

על פניו רעיון מצוין. בפועל, בינתיים, עדיין זו מלכודת דבש.
בהנחה שיש לך טכנולוגיה מדהימה, מעבר לקשיים הטכניים, בהנחה שהמטרה להרוויח עולה שאלת המודל הכלכלי. איך אפשר להרוויח כסף באמצעות משתמשי האפליקציה.
התפיסה הרווחת היא פרסומות וגם עמלת שותפים affiliate fees
שתי האפשרויות הללו יכולות להניב הכנסה משמעותית רק אם האפליקציה העתידית שלך תהיה להיט הסטרי. רק אם יתרחשו מליוני כניסות שיובילו להמוני הזמנות באפליקציה/אתר שלך. וזה עולה ה-מ-ו-ן כסף.
כדי לסבר את האוזן- כמה עולה להיות להיט תיירות היסטרי רק בפרסום של גוגל:






בל נשכח שכדי להיחרט בזכרון צריך להיות שם כל הזמן. תיירות זה עניין עונתי. כי להבדיל ממוצרי צריכה שוטפים, אנשים מתעניינים באפליקציות תיירותיות רק לקראת נסיעה. כי יש המון אפליקציות תיירותיות. כי חדשות לבקרים צצים כוכבים חדשים...

את עמלת השותף affiliate אתה תקבל מ... המתחרה הראשי שלך. זה שיש לו הרבה יותר כח וכסף ממך והוא נלחם בעצם גם בך!

הקושי הטכני: נכון להיום, הבעיה שהמידע אותו האפליקציה תשלוף ואיתה היא תייצר מוצר תיירותי הוא גולמי למדי. אכן המון מידע נמצא באינטרנט, אבל האפשרות לעבד אותו לכדי מוצר ספציפי? עוד רחוק היום. גם גוגל המלכה מתלבטת בשאלות איך לזקק את המידע. להצליב. לעדכן. להתאים רגשית, תרבותית, מגדרית, אישיותית... ובל נשכח שבסך הכל, בתיירות, מדובר בכמיהות ובפנטזיות. כשאתה אומר חופשה רומנטית למה אתה מתכוון?

לאור האמור כאן סביר להניח שעלויות הפיתוח יהיו יקרות וקציר הרווחים יהיה זעום. לכן, למעט אם המטרה שלך לגייס כסף, למשוך משכורת ולפנטז (הכן תוכנית עסקית נוצצת, פיצ'ים מפוצצים, מצגות מסנוורות, עיצובים משגעים וכולי- שזה מאד סביר כי זה תחום הכי הכי הכי סקסי לבציר ממשקיעים, בעיקר אנג'לים בתולים)  מה כן ניתן לעשות? הפתרון לאו דוקא מצוי בטכנולוגיה חדשנית ונוצצת.

להלן כמה הצעות פרקטיות:
  • חפש מוצר/מלאי שאין לאחרים. אם יש לך משהו מיוחד, כלומר שאין לאחרים, גולשים יגיעו. זה יכול להיות משהו טוב יותר או זול יותר או מיוחד יותר. ראה דוגמא להצלחה: Airbnb שהמציאו את הגלגל מחדש בתחום לינות תיירים...זאת כמובן סטייה מהכיוון של פיתוח טכנולוגיה וכניסה לנתיב של משווק תיירות.
  • אפשרות נוספת היא מה שנקרא B2B2C כלומר פיתוח מוצר תיירותי שיהיה עוד רכיב או נדבך במוצר שמיועד לרכישה ע"י גורם שעומד מול קהל המשתמשים ה end user.
  • קיים גם כיוון של SaaS  לפי מודל של מנויים לשרות. לדוגמא תוכנות כמו tripit שגובות דמי מנוי ממשתתפים כבדים (כמו חברות עם נפח נוסעים גדול)